Och så var det ju det här med liv och död.

Igår satt jag i vängåvans park och drack kaffe med en vän. En bekant till denne kom förbi och satte sig med oss och surrade om allt mellan himmel och jord, saker som åkte in genom mitt ena öra för att direkt åka ut genom det andra. Efter ett tag kom dom av någon konstig anledning in på liv och död och då hajade jag till och vaknade liksom upp ur min dvala.


"Efter döden är det ju ingenting."


"Nej, det tror inte jag heller. Det blir bara svart liksom. Du existerar ingenstans längre."


Jag blev tvungen att avbryta
"Fast det tror inte jag. Någonting finns det, någonstans. Något som man absolut inte kan sätta fingret på, något som egentligen nog inte är menat att man ska förstå. Utan man känner det bara.."


"Äh, aldrig. Man är väl realist!"

I ärlighetens namn gjorde det mig lite halvförbannad.
Tro vad fan du vill tro då men då ska du även låta andra tro på det dom tror på.

Jag kommer aldrig sluta tro att det finns något efter man går bort.
Jag VET att min mamma finns någonstans, även fast jag absolut inte vet vart. Det är som jag skrev något man bara känner. Jag känner att jag har henne med mig. Även fast det inte är kroppsligt så är det andligt.

Framförallt så vill jag aldrig tro annat.
För vad skulle jag göra utan tron om att min mamma finns någonstans och vakar över mig, över oss? Det är en klen tröst då man mest av allt vill ha hon tillbaka kroppsligt och omfamna henne och aldrig aldrig någonsin släppa taget.

Den klena trösten må vara just det, klen.
Men det är det sista jag har.


Min mamma är död.
Men i mig och mina syskon kommer hon alltid leva vidare, oavsett vad ni "realister" tror och tycker.

Min mamma är död.
Fast för mig är hon lika mycket mamma, hon finns i allt jag gör, hon finns i allt jag tänker och hon finns i allt allt allt jag känner.

Min mamma är död.
Jag älskar dig och saknar dig så..









Gråt ej vid min grav
Jag finns ej där

Jag finns i solens spegelblank på havet
Jag finns i vindens lek över sädesfälten
Jag finns även i höstens stilla regn
Och i Vintergatans stjärnahär

Och när du en tidigt morgon väcks av fåglar
kan det vara min röst du hör

Gråt inte
Vi träffas snart igen






Kommentarer
Postat av: Jessica

Klart det finns något mer efter döden, tro aldrig något annat, tvivla aldrig på det!



För övrigt så gick en rysning genom min kropp när jag läsa dikten..



Puss på dig gumman, älskar dig!

2010-10-14 @ 20:53:52
URL: http://jessicahelenas.blogg.se/
Postat av: Reine

Självklart att man känner närvaro av en annan människa som man har haft starka band till även om den är död... Jag har själv känt/känner närvaro av människor som har stått mig nära men som nu är borta... bla min far och en god vän från s-vall.... Påstår man nått annat så har man inte erfarenheten av att förlora någon nära människa eller så har man inte modet att känna efter vad man egentligen känner, för det gör för ont.... Din mamma kommer alltid att finnas men dig på nått sätt.....

2010-10-14 @ 21:45:02
Postat av: Sofie

Vad fint skrivet!

Klart att det finns någonting efter döden. Precis som du skrev tror jag också..nånting man inte riktigt kan förstå. Det har jag känt sen min pappa gick bort. Det är helt självklart för mig att han finns kvar på nått sätt fortfarande..

2010-11-09 @ 15:25:28
URL: http://sofiiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0